Často kladené otázky

Proč město vyhlásilo soutěž?

Otevřená architektonická soutěž mezinárodních týmů je nejlepším způsobem jak je možné dostat se ke kvalitnímu a udržitelnému návrhu. Týmu porotců ze strany zadavatele i odborné části soutěž umožnila promyslet možnosti rozvoje města očima mnoha dalších odborníků. Vítězný návrh obsahuje reakci na klíčové požadavky města, které v území vlastní více než 50% pozemků. Dostavba v Nových Dolíkách je výjimečnou architektonickou událostí jak svým rozsahem (16 ha, 2500 nových obyvatel), ale také významem (udržitelná budoucnost pro město a jeho služby). 

Nemůže tu zůstat pole?

Celé území již nyní tvoří zastavitelné pozemky, na kterých je kromě územního plánu i vyšší stupeň regulace v podobě existující územní studie. Požádat o stavební povolení tak teoreticky může kterýkoliv z majitelů již nyní. 16 ha pozemků tvoří urbanistickou proluku, jejíž zaplnění je logické pro město i pro obyvatele okolních čtvrtí. 

Co projekt přinese městu? 

Nové centrum města, služby a občanskou vybavenost. Populační stabilitu nutnou pro udržení celoměstsky významných služeb. Udržitelné a na klimatickou změnu připravené bydlení. Rozšíření populace je dalším prvkem k zlepšování železničního spojení především do Prahy v komfortním čase odpovídajícím významu metropolitního regionu. Nový impuls především pro západní část města. Rekreačně a produkčně využitelnou příměstskou krajinu. 

K čemu potřebuje město novou čtvrť? 

Aby byl ve Slaném zajištěn vysoký standard služeb, které v jiných obdobně velikých městech nenajdete (např. nemocnice, centrální vytápění), pak je třeba udržet ve městě potřebný počet obyvatel. Populace společnosti se snižuje - nové atraktivní bydlení s dobrou dopravní dostupností do širšího regionu udrží ve městě mladé lidi a přivede nové, kteří zde budou moci založit rodinu. 

Zhorší se stávajícím obyvatelům dostupnost služeb? 

V západní části Slaného od železniční trati chybí občanská vybavenost, za tou se chodí do centra města. Centrum je z této oblasti dále, než by bylo pohodlné dojít pešky. V Nových Dolíkách vznikne druhé městské centrum s plnou škálou občanské vybavenosti (školy, školky, lékařské ordinace, úřady, sportoviště, komunitní centrum atd.) a komerčních služeb (supermarkety, restaurační provozy atd.). Přítomnost pobočky České pošty po roce 2030 je otázkou budoucího vyjednávání. Supermarket Billa sídlí v současnosti ve svých vlastních prostorách, bude jednáno o jeho přesunu do novějších a více vyhovujících prostor. 

Bude dostatek míst ve školkách a školách? 

Etapizace výstavby a doplňování občanské vybavenosti půjde ruku v ruce tak, aby měli noví obyvatelé čtvrti k dispozici potřebnou občanskou vybavenost. Město navíc bude investovat do nové vybavenosti i pro stávající obyvatele okolních čtvrtí. Vznikne tak plnohodnotná (čtvrtá) základní škola a potřebné kapacity mateřského vzdělávání. V plánu je tvorba rozsáhlého příměstského zemědělského parku, který by měl nejen žákům MŠ a ZŠ nabídnout možnosti pro vzdělávání, relaxaci a sport. 

Zhorší se s novými obyvateli doprava v místě? 

Rozvoj Nových Dolíků souvisí s podporou návazných dopravních projektů, především zlepšení meziměstské hromadné dopravy (Praha, Kladno), zlepšení MHD ve Slaném a vytvoření mnoha nových pěších prostupů mezi centrem města a západní částí. Čtvrť je plánována jako vnitřně neprůjezdná, ale s možným zájezdem aut, v případně potřeby, k domům, ale bez možnosti parkování v ulicích. Parkování bude zajištěno u některých domů v podzemních garážích, pro zbytek domů v parkovacích domech spojených s obchodní vybaveností (tzv. mobility HUBech). Město Slaný se dlouhodobě potýká s vysokým počtem osobních automobilů. Příčiny tohoto stavu jsou všeobecně známy, vyplývají ze složité prostupnosti městem a vysoké dojížďce do okolních měst. Nové dopravní schéma čtvrti má za cíl ulehčit celému městu od nárůstu dopravy a zlepšit všechny ostatní formy přepravy cestujících. 

Kdy se začne stavět, a kdy bude dostavěno? 

V létě 2026 je očekáváno dokončení a schválení územní studie, podle které by měla probíhat budoucí výstavba a investice. V roce 2029 - 2030 je možné zahájit stavební práce na první etapě projektu. Další etapy budou přibývat s jejich potřebností při zohlednění možností trhu a investorů. Čtvrť se bude rozvíjet několik desetiletí a bude reagovat na budoucí výzvy, jejichž náplň dnes ještě přesně neznáme.